De Hospita

Broaddayworld.com
The décor also is well-made and stylish. A job well-done by Joris van Veldhoven, who has brought every time period in which the musical plays alive.

Trouw
De hele cast zingt, danst en speelt ook sterk in de strakke regie van Joep Onderdelinden. En het decor (Joris van Veldhoven) heeft prachtige kleurrijke beelden.

MusicalWeb.nl
Het decor van De Hospita is een opvallende positieve troef in deze productie en ontworpen door Joris van Veldhoven. Onder andere is het indrukwekkende Amsterdamse grachtenpand van Madeleine te zien dat telkens vernuftig in twee delen op het toneel wordt geplaatst en later verschijnt zelfs het dak van het pand. Zo wordt ook een flashback naar het oude Parijs prachtig weergegeven, met een imposante Eiffeltoren.

Piaf

NRC
Het decorontwerp van Joris van Veldhoven draagt bij aan de uitgebalanceerde, bij vlagen serene, enscenering. Voor het toneelbeeld bedacht hij de uitgang van een Frans metrostation: een brede trap, ‘Sortie’ erboven. Als het licht dimt, zijn enkel nog lichtgevende bogen te zien. In deze setting stevent het verhaal af op Piaf’s dood, het moment dat de cirkel rond is en waarop we terugkeren naar de openingsscène van de voorstelling.

Charlie and the Chocolate Factory (Antwerpen)

GAZET VAN ANTWERPEN
De Vlaamse Charlie and the Chocolate Factory is stukken ‘smakuleuzer’ dan in Londen.
Een familiemusical gaat er altijd in en tijdens de eindejaarsperiode is Charlie and the Chocolate Factory helemaal om van te snoepen. De Vlaamse versie pakt uit met heerlijk weelderige kostuums en decors (Joris Van Veldhoven) maar laat vooral ook de verbeelding aan het werk, zoals dat hoort bij het meeslepende verhaal van Roald Dahl.

Charlie and the Chocolate Factory (Nederland)

DE VOLKSKRANT
★★★★☆

Niettemin heeft ontwerper Joris van Veldhoven met zijn kunstzinnig ingerichte fabriekskamers (er trekt onder meer een Escher-afbeelding voorbij) voor genoeg fraais gezorgd. De grote vondst van deze productie zijn echter de Oempa Loempa’s. Wonka’s eenvormige fabrieksarbeiders zijn hier gekleed als pantomimespelers, met witte gezichten en witte handschoentjes. Ze duiken steeds op verrassende plekken op in het decor en dat zorgt voor sterke komedie.

Een genadeloze God

DE VOLKSKRANT
★★★★☆

Kun je meeleven met en zelfs gevoelens hebben voor een pop? Ja, dat kan, zeker in de voorstelling Een genadeloze god van Theater Rast. Hoofdpersoon hierin is een pop, die in anderhalf uur tijd wordt ondervraagd en gemarteld, tot de dood erop volgt.
‘Een genadeloze god is geen perfecte voorstelling, maar wel gewaagd en zeker moedig. De pop is trouwens prachtig gemaakt door Joris van Veldhoven; het is alsof Hallâc voor anderhalf uur even tot leven komt om ons nog even wakker te schudden.’

Goodbye, Norma Jeane

Joris van Veldhoven bedacht een eenvoudig, maar stijlvol decor vol prachtig gedrapeerde voiles die verwijzen naar Marilyns iconische witte opwaaiende jurk. Af en toe danst er een gordijn omhoog en soms worden er filmbeelden van Monroe op geprojecteerd. Meer gebeurt er niet, maar dat hoeft ook niet.

– Trouw

Bij binnenkomst ben je als toeschouwer al meteen onder de indruk van het schitterde decor van Joris van Veldhoven en is eigenlijk de eerste toon al gezet.

– Musicalsites

Caro

“ Ik vind dat Joris van Veldhoven, Carla de Kroon en Wim Dresens als decor-, kostuum- en lichtontwerpers een speciale vermelding verdienen. Zij tillen Caro naar een hoger niveau.”

“ In CARO tolt, draait en duizelt het, maar de theatershow is ook Fabelhaft, endless, vertigineux en breathtaking. En de bezoekers? Die krijgen goosebumps. Of Gänsehaut.”

“…door een ingenieuze draaibare verhoging waarop het hele verhaal zich afspeelt.”
“ Spectaculair decor “
“ Het decor is niet aan het toeval overgelaten. Alle benodigdheden en decorstukken waren met een Eftelingsausje overgoten, waardoor het allemaal zo in het museum gezet zou kunnen worden. Vanuit alle hoeken van de zaal kwamen attributen en zo snel als je het zag aankomen, zo snel was het ook weer weg. Een mens heeft ogen te kort om te zien wat er allemaal gebeurt op en naast het podium. Het gebruik van vuur en het in prachtige vormen opspattende water, wat de Efteling als geen ander kan, maakten de show af.”

“ Een levensgrote draak, vuur dat uit de grond oplaait en acrobaten die uit de nok van het theater afdalen. Het spektakel in de nieuwe Eftelingshow Caro wist bij de première terecht veel bewondering te oogsten.”

“Er zitten overweldigend veel indrukwekkende symbolische Special Effects in de voorstelling. Niet alleen zijn er showelementen met écht vuur en water, maar ook fantastisch poppenspel van een gigantische draak ter grootte van het toneel én heel veel buitengewoon prachtige praalwagens en decorstukken (Decorontwerp: Joris van Veldhoven) en sensationele kostuums, pruiken en grime (ontworpen door Carla de Kroon, Harold Mertens en Wouter Somers).”

“Imposante installaties rijden af en aan…”
“Het blijkt om fantasiespelletjes te gaan, waarbij de prachtige draak, fraai bestaand uit delen, de show steelt. Wel vaker zijn het de voorwerpen die de aandacht trekken. De prachtige stoomtractor, die de basis van de Carrousel gaat vormen (wie ooit de stoomcarrousel bezocht weet dat er in het hart een dergelijke machine staat), en voor de echte kenner zal de verwijzing met de zon en de maan op de wielen naar de poppenkastshow die als eerste show in het park te zien was een stukje extra plezier meebrengen. Decors en kostuums zijn is een mix van steampunk en commedia dell’arte: een wonderlijke combinatie die heel goed uitpakt.”

Sprookjessprokkelaar

Ontwerper Joris van Veldhoven kwam op het lumineuze idee van de cirkelvorm waarrond het verhaal zich afspeelt.” De constant draaiende en schuivende halfronde kooien gemaakt van takken vormen samen met twee takkentrappen de spil van het decor, dat bovendien is verrijkt met talloze visuele vondsten waardoor De Sprookjessprokkelaar een lust voor het oog is.

– Parkplanet

Ook regisseur Mark van Haasteren en decorontwerper Joris van Veldhoven grijpen hun kans om de voorstelling variatie te geven met beide handen aan. Door elke scène een duidelijk andere speelstijl mee te geven, maar ook door naast het constant draaiende decor, dat uit een enorme bos sprokkelhout bestaat, louter deuren en lijsten te tonen die steevast een nieuw verhaal of avontuur met zich meebrengen.


– Theaterkrant

Vanaf de fraaie openingsscène, waarin we mensen als takken zien bewegen, tot aan de slotscène is de musical een plaatje om te zien. Met veel beweging is het ensemble nu en dan ook deel van het decor. Hier en daar heel kunstzinnig, maar nergens komt dit gekunsteld over. Bij een eerdere voorstelling zagen we in het decor wel duidelijk tekenen van ‘het moet volgend jaar ook op tour’ (overigens werd later ontkend dat dat het geval was), maar hier staat duidelijk een decor dat pas bij een theater van het formaat van het Efteling Theater. De scèneovergangen zijn vloeiend en prachtig, en met hier en daar een extra visueel hoogstandje. Dit maakt dat de musical vooral een fraai plaatjesboek is, waarbij je je kunt vergapen aan de schitterende beelden. Optisch is het allemaal dik in orde.

– Musicalworld

Evita

MusicalVibes

“Met een fraai en goed gebruikt decor, worden zeer verschillende locaties gesuggereerd. De kostuums zijn flatteus en mooi aangepast aan de tijdsgeest.”

“Hij maakt heel slim gebruik van de acteurs en het decor en voegt enkele zeer leuke elementen (poppen) toe die het geheel voller maken. Zoals een hondje, een meisje (Santa Evita) en 3 reuzen als wereldleiders.”

VlaamsMusicalMagazine

“…het totale concept van deze versie verrassen en maken deze klassieker onder de musicals opnieuw springlevend en relevant. Politiek als uiterlijk vertoon met daarachter een bureaucratisch bestel waarbij eenieder zijn eigen agenda heeft. Crets en Van Veldhoven visualiseren dit gegeven treffend wanneer tijdens de scène ‘Een nieuw Argentinië’ de decorstukken worden omgedraaid en je de constructies erachter ziet als om te zeggen: ‘zo zit het écht ineen, dit gaat erachter schuil’. De transformaties van Eva Peron zijn in deze voorstelling evenmin ‘natuurlijke’ veranderingen. We zien op scène hoe ze zich verkleedt, opmaakt, van pruiken wisselt en uiteindelijk altijd het 15-jarig meisje uit Junin is gebleven.”

“De scenografie van Joris Van Veldhoven is functioneel en innovatief door zijn eenvoud. Mooi werk!”

Dolfje Weerwolfje

Volkskrant ****

“Vooral de inventieve vormgeving van Joris van Veldhoven, in alle tinten nachtelijk blauw, stimuleert de snelle voortgang van script en regie (Jasper Verheugd). Een grote cirkel van gestapelde stoelen, tafels en raamkozijnen omspant de volle maan op het achterdoek. Het gevaarte schuift makkelijk in en uit elkaar, al naar gelang een kippenhok, gymzaal, schoolplein, slaapkamer of woonkamer verbeeldend.”

Trouw***

“Wanneer bij de credits staat dat Joris van veldhoven de decors heeft ontworpen weet je dat het goed zit. De afgelopen maanden alleen al ontwierp hij fabelachtige toneelbeelden voor kindervoorstellingen als ‘Raad eens hoeveel ik van je Hou’ en ‘Koning Arthur’, beide Theater Terra producties. “

“Ook Dolfje Weerwolfje is raak.”

“Van Veldhoven neemt kinderen serieus: geen kinderachtig eendimensionaal decor, maar een fantasierijk concept waar kinderen hun associaties op los kunnen laten.

Dansen met de Vijand

Volkskrant ****

“Dansen met de Vijand indrukwekkend docu- drama”

NRC ****

“Een metersbrede en -hoge stapel schoenen domineert het toneelbeeld en doet tevens dienst als zit- object voor de acteurs.”

“…overrompelend.”

ILoveTheater

“Het decor bestaat maar uit drie delen, een piano, een tafel met stoel,
maar het belangrijkste onderdeel is de berg schoenen, wat zeker heel indrukwekkend overkomt.”

Koning Arthur

Volkskrant ***

“Decor en kostuums zijn wel prachtig.”

“…in betoverend decor.”

“…staat wel een prachtig decor van witte vlakken met zwarte randen. Bomen veranderen in banieren en trollen piepen uit luiken. Ook de kostuums zijn een feestje met symbolen in wit-zwarte, en vlakken in primaire kleuren. Alsof Koning Arthur zich ontpopt als een levend kaartspel in Mondriaanstijl.”

Musicalworld

”De vorm is bij Theater Terra altijd erg belangrijk. De laatste jaren zijn de decors groter geworden, maar de inventiviteit blijft. Het gebruik van doeken voor water bijvoorbeeld, en een spannende scene die aan het eind van de voorstelling als schaduwspel wordt gespeeld. Er is gekozen voor een visueel concept waarbij de spelers eruit zien alsof ze van speelkaarten zijn afgewandeld. In de middeleeuwen was naast schaken het kaartspel hét vertier. De kostuums, maar ook het zwart witte decor oogt allemaal als handschilderwerk, zoals het ook in die tijd er moet hebben uitgezien. Dit plaatje, een ontwerp van Joris van Veldhoven is fraai.”

”…en visueel is het een plaatje.”

Musicalvibes

“Koning Arthur; de kroon op verbeelding”

“Als publiek wil je je graag in die wereld begeven, die tijdloze wereld in zwart wit met het decor, maar wel kleurrijke kostuums, de band tussen de spelers en alle fantasieën die niet alleen de kinderziel raken, maar ook die van volwassenen.”
“…prachtige poppen.”
“…indrukwekkend met de mooie kostuums gemaakt door Joris van Veldhoven…”
“Een tijdloze verbeelding.”

Boer wil betere Vrouw

Metro ***

Het plezier in de voorstelling zit hem in de zorgvuldig vormgegeven details: de radioberichten van Radio Olderveen (‘rural around the world’), het decor en de erg leuke spreekwoorden en gezegden die te pas en te onpas te berde worden gebracht.

ilovetheater

“…een komisch trio in een prachtig decor.

Theaterparadijs

Het decor bestaat uit niet meer dan wat opgestapelde kisten, de schuur, een tafel met stoelen, de keuken en een horizon met uitkijk op het dorp. En zo hebben decorontwerper Joris van Veldhoven en lichtontwerper Remko van Wely in één toneelbeeld de verschillende locaties van het verhaal gecreëerd, met extra verrassende ondersteunende lichteffecten.

Flanders Fields Eindbestemming Poperinge

Volkskrant ****

Flanders Fields is formidabele en intelligente voorstelling.

” Flanders Fields ontroert in sereen decor met kistjes “

” …evenals Sierra, is Joris van Veldhoven zorgvuldig omgegaan met de vormgegeven details. Zuster Nellie is de meest opvallende in het haast ‘Schindlerslist’- monochrome decor. Met haar rode cape, haar schortje en haar kapje, wordt zij even uit de angstige duisternis opgetild. Chapeau.

Van Katoen & Nu

Musicalworld

Decorontwerper Joris van Veldhoven haalt alles uit de kast in deze voorstelling, en aan speciale effecten is ook geen gebrek. Voertuigen uit het verleden, projectie op de zijwand, een textielfabriek die wordt opgebouwd (nou ja, de letters ervan); het zijn maar een paar voorbeelden.

De voorstelling is een creatief daverend succes.

Geef mij m'n Stal terug

Over Uit

“…mooie decors…”

” Gelukkig valt er visueel genoeg te genieten van dit prachtig staaltje eenvoud van Joris van Veldhoven.”

” Met een aantal houten balken, kisten, een gigantische kaars en ‘last but not least’, de hand van God, is dit theater puur sang.”

Dik Trom

Dagblad van het Noorden ***

“…een te gekke olifant.”

De Telegraaf ****

“…prachtige olifant.”

Theaterparadijs ***

” De olifant is fantastisch evenals de papegaai Pedro “

Exclusief 4 Men

” Vooral de papegaai en de indrukwekkende olifant van uit de hand van Joris van
Veldhoven blijft je verbazen en boeien.”

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten